Citaten van Anselm Feuerbach

Anselm Feuerbach

Anselm Feuerbach

Duits kunstschilder

Leefde van: 1829-1880

Categorie: Kunstenaars | : Duitsland

  • Om een goed schilder te zijn, heb je vier dingen nodig: een zacht hart, een fijn oog, een lichte hand en altijd fris gewassen borstels.
  • De humor draagt de ziel over afgronden heen en leert ze met haar eigen leed te spelen.

Citaten 1 t/m 10 van 13.

  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
    +10
    De humor draagt de ziel over afgronden heen en leert ze met haar eigen leed te spelen.
    Origineel: Der Humor trägt die Seele über Abgründe hinweg und lehrt sie mit dem eigenen Leid zu spielen.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920) Humor
  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
    +6
    Afkeuren is gemakkelijk, daarom zoeken zo velen daar hun kracht in. Met verstand prijzen is moeilijk; daarom doen dat zo weinigen.
    Origineel: Tadeln ist leicht, deshalb versuchen sich so viele darin. Mit Verstand loben ist schwer, darum tun es so wenige.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920)
  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
    +2
    Om een goed schilder te zijn, heb je vier dingen nodig: een zacht hart, een fijn oog, een lichte hand en altijd fris gewassen borstels.
    Origineel: Um ein guter Maler zu sein, braucht es vier Dinge: Weiches Herz, feines Auge, leichte Hand und immer frisch gewaschene Pinsel.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920)
  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
    +1
    Kleine zorgen zijn de dood van de artistieke creatie.
    Origineel: Kleinliche Sorgen sind der Tod des künstlerischen Schaffens.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920)
  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
    +1
    Niemand oordeelt scherper dan de ongeschoolden. Hij kent geen redenen of tegenredenen en gelooft altijd in de wet.
    Origineel: Niemand urteilt schärfer als der Ungebildete. Er kennt weder Gründe noch Gegengründe und glaubt sich immer im Recht.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920)
  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
    +1
    Tactloosheid is de meest irritante menselijke fout, omdat je je er niet tegen kunt verdedigen, zelfs niet met grofheid.
    Origineel: Taktlosigkeit ist der lästigste und widerwärtigste der menschlichen Fehler, denn du kannst dich nicht gegen sie verteidigen, nicht einmal durch Grobheit.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920)
  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
     0
    Als iemand je zogenaamd goed advies geeft, doe dan het tegenovergestelde en je kunt er in negen van de tien gevallen zeker van zijn dat het goed was.
    Origineel: Gibt dir jemand einen sogenannten guten Rat, so tue gerade das Gegenteil, und du kannst sicher sein, daß es in neun von zehn Fällen das Richtige ist.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920)
  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
     0
    De middelmatigheid weegt altijd juist; alleen is haar weegschaal vals.
    Origineel: Die Mittelmäßigkeit wägt immer richtig, nur ihre Maße sind falsch.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920)
  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
     0
    Het wonder is het uiterlijke gezicht van het geloof,
    het geloof de innerlijke ziel van het wonder.
    Origineel: Das Wunder ist das äußere Gesicht des Glaubens, der Glaube die innere Seele des Wunders.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920)
  • Anselm Feuerbach
    Anselm Feuerbach
    - +
     0
    In welke vorm de godsdienst optreedt, hij blijft de ideale behoefte van de mens.
    Origineel: Religion, in welcher Form sie auftritt, bleibt das ideale Bedürfnis der Menschheit.
    Bron: Ein Vermächtnis (1920)
Alle Anselm Feuerbach citaten, wijsheden, quotes en uitspraken vindt u nu al 20 jaar op citaten.net.

Over Anselm Feuerbach

Anselm Feuerbach (Speyer, 12 september 1829 – Venetië, 4 januari 1880) was een Duits kunstschilder.

Hij schilderde in een classicistische stijl, vaak historische en mythologische thema's. Hij doorliep de Kunstacademie van Düsseldorf en later de academie te München. In 1850 vervolgde hij zijn studies te Antwerpen bij Gustave Wappers en in 1851 te Parijs bij Thomas Couture. Hij kopieerde oude meesters en raakte met name te Parijs onder de indruk van realistische schilders als Gustave Courbet, Constant Troyon en Théodore Rousseau.
Met Hafis in der Schenke en Der Tod Pietro Aretinos maakte hij in die periode zijn eerste volwassen werken in een stijl die doet denken aan de oude Hollandse en Vlaamse meesters. Ook maakte hij naam als portrettist.
Hij bestudeerde de klassieke Italiaanse schilderkunst, met name Michelangelo en Rafaël, wier werken uiteindelijk definitief zijn stijl zouden bepalen.
Zijn werk is momenteel te zien in vrijwel alle grote musea van Duitsland. Belangrijke collecties bevinden zich in de Neue Pinakothek en de Schackgalerie te München.

Uit Wikipedia