Citaten van Hermann Bahr

Hermann Bahr

Hermann Bahr

Oostenrijks schrijver en criticus

Leefde van: 1863-1934

Categorie: Media | Schrijvers (Hedendaags) | Oostenrijk

  • Niets ter wereld draagt zoveel maskers als jaloezie.

Citaten 1 t/m 10 van 11.

  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
    +16
    Liefde onderscheidt zich van een verhouding als storm van tocht.
    Origineel: Die Liebe unterscheidet sich von der Liaison wie sich der Sturm vom Luftzug unterscheidet.
    Bron: Die Treffende Pointe
  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
    +2
    Een zekere mate van onbekendheid met de ander is voorwaarde dat twee mensen vrienden blijven.
    Origineel: Ein gewisses Mass an Unkenntnis vom anderen ist die Voraussetzung dafür, dass zwei Menschen Freunde bleiben.
  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
    +2
    Het gevoel vraagt om oppositie. Ook als men trouwt uit liefde, moeten toch minstens de ouders ertegen zijn.
    Origineel: Das Gefühl braucht Opposition, wenn man schon aus Liebe heiratet, sollten wenigstens die Eltern dagegen sein.
  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
    +2
    Niets ter wereld draagt zoveel maskers als jaloezie.
    Origineel: Nichts auf der Welt trägt so viele Masken wie die Eifersucht.
  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
    +1
    Een fout die je deelt met een andere persoon, geeft een diepere verbondenheid dan een gemeenschappelijke voorkeur.
    Origineel: Ein Fehler, den man mit einem anderen Menschen teilt, verbindet tiefer als ein gemeinsamer Vorzug.
  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
    +1
    Geleerden zijn als echtgenoot gemakkelijk te bedriegen. Hoe meer een mens weet, hoe minder hij vermoedt.
    Origineel: Gelehrte sind als Ehemänner leicht zu betrügen. Je mehr ein Mensch weiss, desto weniger ahnt er.
  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
     0
    Een nieuwe generatie kondigt zichzelf altijd aan door te geloven dat ze op een bepaald gebied een nieuwe waarheid heeft ontdekt.
    Origineel: Eine neue Generation kündigt sich immer dadurch an, daß sie glaubt, auf irgendeinem Gebiet eine neue Wahrheit entdeckt zu haben.
    Bron: Kritik der Gegenwart
  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
     0
    Een zekere mate van onwetendheid van elkaar is de voorwaarde voor twee mensen om vrienden te blijven.
    Origineel: Ein gewisses Maß an Unkenntnis voneinander ist die Voraussetzung dafür, daß zwei Menschen Freunde bleiben.
  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
     0
    Het leven heeft geen reling.
    Origineel: Das Leben hat kein Geländer.
    Bron: Die Kinder (1911) II
  • Hermann Bahr
    Hermann Bahr
    - +
     0
    Slordigheid en bureaucratie hangen inderdaad samen.
    Origineel: Schlamperei und Bureaukratie sind ja wahlverwandt.
    Bron: Kritik der Gegenwart
Alle Hermann Bahr citaten, wijsheden, quotes en uitspraken vindt u nu al 20 jaar op citaten.net.

Over Hermann Bahr

Hermann Anastas Bahr (Linz, 19 juli 1863 - München, 15 januari 1934) was een avant-gardistisch Oostenrijks schrijver en literatuurcriticus.

Bahr studeerde klassieke talen, rechten en economie in Wenen, Tsjernivtsi en Berlijn. Tijdens een verblijf in Parijs werd zijn belangstelling echter getrokken door de kunst en literatuur. In 1890 ging hij in Berlijn aan de slag als criticus voor de Berliner Freie Bühne en later de Deutsche Zeitung. Na 1894 werkte hij in Wenen voor Die Zeit, het Neue Wiener Tagblatt en de Oesterreichische Volkszeitung. Als criticus toonde hij zich ontvankelijk voor elke nieuwe richting in de literatuur. Hij propageerde in zijn loopbaan zowel het naturalisme, het symbolisme, het impressionisme als het expressionisme.
In zijn vroege periode te Berlijn publiceerde Bahr enkele realistische romans. In Wenen zou hij vooral symbolistische werken schrijven. Hij werd er leider van de modernistische literaire groepering Jong Wenen. Later werd hij directeur van het Burgtheater, waar hij samenwerkte met Max Reinhardt en waarvoor hij ook diverse theaterstukken zou schrijven. De stof voor zijn romans en toneelstukken ontleende hij eveneens uit het theatermilieu. Zijn werken kenmerken zich door een goed doordacht intrige, degelijke karaktertekeningen, maar met een oppervlakkige schittering en een enigszins losse structuur.
De meeste van zijn literaire werken zijn inmiddels in de vergetelheid geraakt, met uitzondering wellicht van zijn komedie Das Konzert uit 1909.
Zijn theoretische werken over kunst en literatuur worden daarentegen nog steeds gerekend tot het beste wat het Duitse taalgebied in die periode heeft voortgebracht.

Uit Wikipedia