Citaten van Paul Claudel

Paul Claudel

Paul Claudel

Frans dichter

Leefde van: 1868-1955

Categorie: Dichters (Hedendaags) | Frankrijk

  • Niet de kaars maakt de vlam, de vlam heeft de kaars gemaakt.
  • De vrouw zal altijd het gevaar van elk paradijs zijn.
  • Jezus kwam niet om het lijden weg te nemen. Hij kwam niet eens om het uit te leggen, maar om het met zijn tegenwoordigheid te vullen.
  • Het Westen ontvangt zijn inspiratie van de zee, het Oosten van de bergen.
  • Laat de mensen begrijpen dat ze geen ander huiswerk op aarde hebben dan vreugde!
  • Als we ouder worden, verliezen we heel wat fouten. We hebben ze dan niet meer nodig.
  • Orde is een genoegen van het verstand, wanorde is het genot van de fantasie.
  • Ik behoud me uitdrukkelijk het recht voor mezelf tegenspreken.
  • Geluk is niet het doel, maar het middel om te leven.
  • Bedwelmender dan de wijn is het een mooie jonge vrouw te zijn.
+7

Citaten 1 t/m 10 van 29.

  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +30
    Geluk is niet het doel, maar het middel om te leven.
    Origineel: Le bonheur n'est pas le but mais le moyen de la vie.
    Bron: Journal
  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +19
    De vrouw zal altijd het gevaar van elk paradijs zijn.
    Origineel: La femme sera toujours le danger de tous les paradis.
    Bron: Conversations dans le Loir-et-Cher (1929)
  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +18
    Jezus kwam niet om het lijden weg te nemen. Hij kwam niet eens om het uit te leggen, maar om het met zijn tegenwoordigheid te vullen.
    Origineel: Dieu n'est pas venu supprimer la souffrance. Il n'est même pas venu l'expliquer, mais il est venu la remplir de sa présence.
    Bron: toegeschreven
  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +14
    Bedwelmender dan de wijn is het een mooie jonge vrouw te zijn.
    Origineel: C'est une chose plus enivrante que le vin d'être une belle jeune femme.
    Bron: L'otage
  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +13
    Als we ouder worden, verliezen we heel wat fouten. We hebben ze dan niet meer nodig.
    Origineel: En vieillissant, on perd pas mal de ses défauts, ils ne nous servent plus à rien.
    Bron: Journal
  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +12
    Wie veel liefheeft, vergeeft niet gemakkelijk.
    Origineel: Celui qui aime beaucoup ne pardonne pas facilement.
    Bron: L'otage
  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +9
    De muziek is de ziel van de meetkunde.
    Origineel: La musique est l'âme de la géométrie.
    Bron: Journal
  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +9
    Niet de kaars maakt de vlam, de vlam heeft de kaars gemaakt.
    Origineel: Ce n'est pas le cierge qui fait la flamme, c'est la flamme qui a fait le cierge.
    Bron: Positions et propositions
  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +8
    Het water is de kijkfunctie van de aarde, haar gereedschap om de tijd mee af te lezen.
    Origineel: L'eau ainsi est le regard de la terre, son appareil à regarder le temps.
    Bron: L'Oiseau noir dans le soleil levant (1981)
  • Paul Claudel
    Paul Claudel
    - +
    +7
    Laat de mensen begrijpen dat ze geen ander huiswerk op aarde hebben dan vreugde!
    Origineel: Fais-leur comprendre qu'ils n'ont d'autre devoir au monde que de la joie!
    Bron: Le Père humilié II, 2, le pape Pie de
Alle Paul Claudel citaten, wijsheden, quotes en uitspraken vindt u nu al 20 jaar op citaten.net.

Over Paul Claudel

Paul Claudel (Villeneuve-sur-Fère, Aisne, 6 augustus 1868 – Parijs, 23 februari 1955) was een Frans, katholiek schrijver, dramaturg en dichter.
Hij was lid van de Académie française en werd in zes verschillende jaren genomineerd voor de Nobelprijs voor de Literatuur.

Claudel is vooral bekend als toneelschrijver. Zijn drama’s zijn vrijwel zonder uitzondering ingewikkeld, met een duidelijk katholieke grondtoon. Hij imiteert welbewust de Griekse klassieken en zelfs de Bijbel, maar met een onmiskenbare eigenheid. De visionaire stukken van Claudel waren in de eerste helft van de twintigste eeuw vaak literaire evenementen.
In de jaren zeventig werden er opnieuw modernistische elementen in herkend en kreeg zijn werk een duidelijke herwaardering.

Uit Wikipedia