Citaten van uit Minima moralia van Theodor Adorno

Citaten 1 t/m 9 van 9.

1
  • Theodor Adorno
    Theodor Adorno
    - +
    +1
    Artistieke productiviteit is de kracht van willekeur in het onwillekeurige.
    Origineel: Künstlerische Produktivität ist das Vermögen der Willkür im Unwillkürlichen.
    Bron: Minima moralia
  • Theodor Adorno
    Theodor Adorno
    - +
     0
    De splinter in je oog is het beste vergrootglas.
    Origineel: Der Splitter in deinem Auge ist das beste Vergrößerungsglas.
    Bron: Minima Moralia (1997)
  • Theodor Adorno
    Theodor Adorno
    - +
     0
    De taak van de kunst is heden, chaos in de orde te brengen.
    Origineel: Aufgabe von Kunst heute ist es, Chaos in die Ordnung zu bringen.
    Bron: Minima moralia
  • Theodor Adorno
    Theodor Adorno
    - +
     0
    Geliefd wordt je alleen, wanneer je jezelf zwak kan tonen, zonder kracht te provoceren.
    Origineel: Geliebt wirst du einzig, wo du schwach dich zeigen darfst, ohne Stärke zu provozieren.
    Bron: Minima moralia (1997) Aphorismus 122
  • Theodor Adorno
    Theodor Adorno
    - +
     0
    Het jongste verleden maakt steeds meer de indruk alsof het door catastrofen is vernietigd.
    Origineel: Das Jüngstvergangene stellt allemal sich dar, als wäre es durch Katastrophen zerstört worden.
    Bron: Minima Moralia #29
  • Theodor Adorno
    Theodor Adorno
    - +
     0
    Liefde is het vermogen het gelijke bij het ongelijke waar te nemen.
    Origineel: Liebe ist Fähigkeit, Ähnliches an Unähnlichem wahrzunehmen.
    Bron: Minima moralia
  • Theodor Adorno
    Theodor Adorno
    - +
    -1
    Het troostende van grote kunstwerken ligt minder in wat ze uitspreken dan in het feit dat het hun gelukt is hun bestaan af te dwingen.
    Origineel: Das Tröstliche der großen Kunstwerke liegt weniger in dem, was sie aussprechen, als darin, daß es ihnen gelang, dem Dasein sich abzutrotzen.
    Bron: Minima moralia #143
  • Theodor Adorno
    Theodor Adorno
    - +
    -2
    Kunst is magie, bevrijd van de leugen waarheid te zijn.
    Origineel: Kunst ist Magie, befreit von der Lüge, Wahrheit zu sein.
    Bron: Minima Moralia (1994) p. 298
  • Theodor Adorno
    Theodor Adorno
    - +
    -3
    De omstandigheid dat intellectuelen meestal met intellectuelen te maken
    hebben, mag hen niet ertoe verleiden hun soort voor nog gemener te houden dan de rest van de mensheid.
    Origineel: Der Umstand, daß Intellektuelle meist mit Intellektuellen zu tun haben, sollte sie nicht dazu verführen, ihresgleichen für noch gemeiner zu halten als den Rest der Menschheit.
    Bron: Minima moralia #7
1
Alle Minima moralia van Theodor Adorno citaten, wijsheden, quotes en uitspraken vindt u nu al 20 jaar op citaten.net.
Theodor Adorno

Theodor Adorno

Duits filosoof, criticus en componist
Leefde van: 1903-1969
Categorie: Muziek | Politiek | Filosofen | Media
Bekijk alle citaten van Theodor Adorno.

Over Theodor Adorno

Theodor Ludwig Wiesengrund Adorno (Frankfurt am Main, 11 september 1903 Visp (Zwitserland), 6 augustus 1969) was een Duits socioloog, filosoof, musicoloog, componist en literatuurcriticus.

Theodor W. Adorno studeerde aan de Universiteit van Oxford en profileerde zich al vroeg als socioloog. Daarnaast was hij hoofdzakelijk een filosofisch denker. Het etiket "sociaal filosoof" benadrukt het sociaal-kritisch aspect van zijn filosofisch denken, dat vanaf 1945 een intellectueel prominent standpunt werd binnen de kritische theorie van de Frankfurter Schule. Samen met Max Horkheimer, Walter Benjamin en Herbert Marcuse was hij een grondlegger van deze filosofische school, die vanaf de jaren dertig opkwam en later in de jaren zestig een sterke invloed zou uitoefenen op de studentenbewegingen in West-Europa. De denkbeelden van de Frankfurter Schule kregen geleidelijk ook invloed binnen de sociale wetenschappen.
Zijn bekendste werk, De dialectiek van de verlichting, schreef hij samen met Max Horkheimer. Daarin beschreven zij hoe de Verlichting, die staat voor rationaliteit en vooruitgangsgeloof, omsloeg in haar tegendeel, en hoe de natuurdwang gereproduceerd wordt in beheersingsdwang. Als voorbeeld verwezen ze naar de holocaust.
De filosofie van Adorno is niet zozeer een positief systeem, maar meer een kritiek op bestaande systemen. Hij richtte zich met name tegen de repressieve kapitalistische maatschappij (hoewel hij de communistische niet als beter beschouwde). De kapitalistische maatschappij is in Adorno's ogen een maatschappij van gelijkschakeling en gelijkvormigheid waarin het niet-identieke wordt onderdrukt.
Als componist kon hij niet ontsnappen aan de schaduw van zijn leraar Alban Berg; wel betrad hij meermaals muziekfilosofisch terrein. Adorno schreef het indertijd invloedrijke, maar thans sterk bekritiseerde boek "Philosophie der neuen Musik", dat gedurende vele decennia met name het Duitse muziekklimaat ingrijpend zou bepalen. In het boek maakt hij een vergelijking tussen de muziek van Schönberg en die van Stravinsky, die hij in het voordeel van de eerste laat uitvallen.
Hij was ook een prominent lid van het Institut für Sozialforschung, meestal Frankfurter Schule genoemd.

Uit Wikipedia