Citaten 1 t/m 10 van 14.
-
De God van het Oude Testament is zo'n beetje het onaangenaamste personage dat de literatuur ooit heeft voortgebracht. Hij is jaloers en er nog trots op ook; hij is een kleingeestige, onrechtvaardige, onverzoenlijke regelneef; een haatdragende, bloeddorstige pleger van etnische zuiveringen; een vrouwenhatende, homofobe, racistische, kinderen en volkeren uitmoordende, drammerige, megalomane, sadomasochistische, onvoorspelbaar boosaardige dwingeland.
Origineel:The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.
-
Naarmate het leven vordert, wordt het vermoeiend om het personage te behouden dat je voor jezelf hebt uitgevonden, en zo val je terug in individualiteit en word je iedere dag meer jezelf.
Origineel:As life goes on it becomes tiring to keep up the character you invented for yourself, and so you relapse into individuality and become more like yourself everyday.
An Autobiography (1977) -
De ware acteur schept afstand tot zijn rol, hij beheerst hem en staat niet toe dat het personage hem ondermijnt, of dat hij het personage beperkt.
-
Als ik op de planken sta, dan bén ik het personage. Dat denk ik tenminste. Weten doe je dat nooit, want theater is vooral geen wetenschap. Ik geloof dat je alle mensen tegelijk bent. Als je uitgaat van het basisprincipe dat we allemaal dezelfden zijn, dan ben jij dezelfde als iemand anders en die iemand anders die je bent, is weer iemand anders die iemand anders is. Dat is, voor mij althans, een filosofisch niet te weerleggen vaststelling.
-
Als je acteert, heb je soms de merkwaardigste gewaarwordingen, net of je in de dwalende ziel van je personage stapt. Volgens mij werken acteurs met spirituele inductie. Het is niet zo dat ze gebaren maken die leiden tot daden waaraan de figuur zijn karakter ontleent. Nee, ze gaan van het karakter uit. Ze worden geïnspireerd.
-
De dialooglijn hoort bij het personage; het werkwoord is de schrijver die er zijn neus in steekt.
Origineel:The line of dialogue belongs to the character; the verb is the writer sticking his nose in.
-
Een personage is als een huid die wordt weggegooid maar sporen achterlaat. Het is dus een prachtige manier om de mensheid te leren kennen.
Origineel:Un personnage, c'est comme une peau qu'on jette mais qui vous laisse des traces. C'est donc une façon merveilleuse d'apprendre à connaître l'humanité.
-
Er komt een moment dat een personage iets doet of zegt waar je niet aan gedacht hebt. Op dat moment is hij tot leven gekomen en laat je het verder aan hem over.
Origineel:The moment comes when a character does or says something you hadn't thought about. At that moment he's alive and you leave it to him.
New York Times 09-10-1985 -
Het personage is in de eerste plaats een tekst.
Origineel:Le personnage est d'abord un texte.
-
Hoe kan iemand het innerlijke leven van een personage, echt of fictief, begrijpen zonder zijn financiële situatie te kennen?
Origineel:How can one understand the inner life of a character, real or fictional, without knowing the state of her finances?
Sweet Tooth (2012)
De beste personage citaten, wijsheden, quotes en uitspraken vindt u nu al ruim 20 jaar op citaten.net.