Citaten uit Second Treatise of Government van John Locke

Citaten 1 t/m 5 van 5.

  • Het doel van wetten is niet om af te schaffen of te beperken, maar om vrijheid te behouden en te vergroten.
    Origineel: The end of law is not to abolish or restrain, but to preserve and enlarge freedom.
    Bron: Second Treatise of Government (1689) VI, sec. 57
    John Locke
    - +
    +4
  • De overheid heeft geen ander doel dan de bescherming van eigendom.
    Origineel: Government has no other end than the preservation of property.
    Bron: Second Treatise of Government (1689) Ch. VII. sec. 94. Voor de volledige tekst zie press-pubs.uchicago.edu
    John Locke
    - +
    +1
  • Ieder mens heeft het bezit over zijn eigen persoon. Niemand anders heeft hier recht op, alleen hijzelf.
    Origineel: Every man has a property in his own person: this no body has any right to but himself.
    Bron: Second Treatise of Government (1689) Of Property
    John Locke
    - +
    +1
  • Daar waar de wet eindigt, begint de tirannie.
    Origineel: Wherever Law ends, Tyranny begins.
    Bron: Second Treatise of Government (1689) Sec. 202
    John Locke
    - +
     0
  • Goed en kwaad, beloning en straf, dat zijn de enige redenen voor een rationeel wezen: zij zijn de sporen en teugels waar de hele mensheid door aan het werk wordt gezet en door wordt geleid.
    Origineel: Good and evil, reward and punishment, are the only motives to a rational creature: these are the spur and reins whereby all mankind are set on work, and guided.
    Bron: Second Treatise of Government (1689) Sec. 54
    John Locke
    - +
     0
De beste Second Treatise of Government van John Locke citaten, wijsheden, quotes en uitspraken vindt u nu al ruim 20 jaar op citaten.net.

Over John Locke

John Locke (Wrington bij Bristol, 29 augustus 1632 – High Laver, Essex, 28 oktober 1704) was een Engels filosoof, econoom en arts in de periode van de vroege Verlichting.

Locke maakte in zijn opvattingen over het ongeschreven natuurrecht als grondslag van het formele staatsrecht het sociaal contract de basis van zijn pleidooi voor volkssoevereiniteit, de gedachte dat de vorst of de regering de wil van het volk moet weerspiegelen.

Toen Locke het werk van Descartes las, zag hij de grote Franse filosoof als een levensvatbaar alternatief voor het aristotelinisme dat hij in Oxford had geleerd. In zijn werk An Essay Concerning Human Understanding neemt hij deze ideeën zo over dat ze een onderdeel van zijn ideeën en denken worden.

Locke kende het rationalisme goed, maar vond dat de rede alleen te beperkt was om als fundament voor kennis te dienen. Daartoe was ook de ervaring en de reflectie daarop nodig: ervaringskennis zoals die opgedaan werd door lieden als Robert Boyle, Thomas Sydenham, Christiaan Huygens en Isaac Newton.
In zijn tijd werd er geloof gehecht aan het bestaan van aangeboren kennis ("innate knowledge"), een opvatting die door Locke werd verworpen.

Naast onder anderen Thomas Hobbes, Spinoza, Montesquieu, Rousseau en (meer recent) Rawls heeft Locke ook naam als een van de grote verdragstheoretici. Verdragstheorieën (vaak "sociaal contract" genoemd) geven een onderbouwing, en daarmede een rechtvaardiging van de staat en de staatsmacht. Hierbij zijn vooral twee werken van belang: Two Treatises of Government (1689) en Epistulae de tolerantia (brieven over verdraagzaamheid, 1689-1706).

Bron Wikipedia